یک خبر علمی+یک نظر اجتماعی+چند خبر متفاوت دو خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

اطلس سه بعدي مغز با کيفيتي بالا

مغز انسان و حدود ۸۶ ميليارد نورنِ (سلولهاي عصبي) تشکيل دهنده آن، يکي از پيچيده ترين ساختارهاي جهان هستي بشمار مي رود، اما به لطف تلاشهاي دانشمندان کانادايي و آلماني، اسرار دروني آن بيش از پيش آشکار شده است. محققان موفق به طراحي يک اطلس جديد سه بعدي شده اند موسوم به «مغز بزرگ» که يک اطلس سه بُعدي ديجيتال با قدرت وضوح (رزولوشن) بسيار بالاست.

آنها مغز يک زن شصت و پنج ساله را بلافاصله پس از درگذشت او در مومي از پارافين قرار دادند و با استفاده از ابزار مخصوصي به نام “ميکروتوم“، بافتهاي آنرا به برشهاي بسيار نازکي تقسيم کردند. سپس با استفاده از تکنولوژي پيشرفته تصوير برداري مغز، به تجزيه و تحليل هر قسمت پرداختند و در انتها همه را يکجا در مدل سه بعدي ديجيتال کنار هم قرار دادند. دستگاهي منحصربفرد که آناتومي مغز را با قدرت وضوح بيست ميکرون (هر ميليمتر هزار ميکرون است) نشان مي دهد.

کاترين آمونتز مدير پروژه مي گويد:«“مغزبزرگ” يک اطلس سه بعدي از مغز انسان با قدرت رزولوشن ميکروسکوپي است. بايد مغز انسان را به بيش از هفت هزار و پانصد بافت تقسيم مي کرديم و مرحله بعد هم سه بعدي کردن آنها بود. بعبارتي اطلسي با حجم فشرده که مي توان بيشتر و بيشتر درآن جلو رفت. درست مثل اپليکيشن “گوگل ارث” که مثلا در آن مي توانيم روي نقشه شهرهاي خاصي تمرکز کنيم و يا جاده هاي مورد نظرمان را زير نظر بگيريم.»

مجله علم (ژورنال ساينس) به تازگي نتايج اين تحقيقات را با جزئيات دقيق منتشر کرده و آنرا در دسترس علاقمندان قرار داده تا پژوهشگران درک دقيق تري نسبت به ساختار اين عضومهم بدن انسان پيدا کنند. تا پيش از اين، تصاوير ام.آر.آي مغز از قدرت رزولوشن يک ميليمتر برخوردار بودند و بدين ترتيب قدرت وضوحشان پنجاه برابرخواهد شد.

کاترين آمونتز مدير پروژه مي گويد:« مثلا مي توانيم مساحت و ضخامت قشر مغز را با دقت بالايي محاسبه کنيم که در بيماريهاي مربوط به تخريب سلولهاي عصبي (دژنراسيون) اهميت زيادي دارد. يا اينگونه مي توانيم از ميزان توزيع سلولها در برخي نواحي بدن آگاه شويم. ضايعات خيلي خيلي کوچکي هم درمغز بوجود مي آيند که نه تنها اطلاع از محتويات دروني آنها مهم است که درشناسايي نواحي آسيب ديده مغز که هنوز از کار نيفتاده اند هم اهميت دارند. در همه اين موارد دسترسي به اطلاعات دقيق و جزئيات مي تواند خيلي مفيد باشد بويژه در مورد بيماران سکته مغزي.»

مدل “بيگ برين“يا همان “مغز بزرگ“، نتيجه همکاري محققان موسسه بيماريهاي مغز و اعصاب مونترال و محققان آلمان است.

دانشمنداني که با تلاش شبانه روزي خود گامي مهم در اسرار گشايي از مغز انسان برداشته اند، چرا که با استفاده از اين اطلاعات جزئي و ميکروسکوپي مي توان درعلمِِ شبيه سازي و درمان به پيشرفت زيادي رسيد.

براي متخصان مغز و اعصاب اين اطلس در حکم چارچوبي است که بواسطه آن دستيابي به اطلاعات لايه هاي دروني تر مغز و آگاهي از عملکرد آنها محتمل تر است.

کاترين آمونتز مدير پروژه مي گويد:« اميدواريم اين مدل مغز انسان تبديل به يک سيستم مرجع شود. بدين مفهوم که مابقي اطلاعات بدست آمده درباره عملکرد مغز يا درباره توزيع گيرنده ها يا ژنها هم بتوانند يکجا در اين مدل جمع شوند. در مرحله دوم، اميدواريم بتوانيم نتايج آناليز مغز را بدرستي محاسبه کنيم؛ اينکه مثلا تراکم سلولي در نواحي مختلف مغز به چه ميزان است. اين پارامترها براي شبيه سازي از مغز هم مفيد هستند و اين چيزي است که در پروژه مزبور روي آن برنامه ريزي کرده ايم.»

اهميت دسترسي به اسرار مغز باعث شده اتحاديه اروپا بودجه اي يک ميليارد يورويي را به پروژه «مغز انسان» اختصاص دهد. توانايي در شبيه سازي کردن مغز با استفاده از فن آوري هاي پيشرفته و درک بيشتر و عميق تر عملکرد مغز از جمله اهداف اصلي اين پروژه بشمار مي رود.

باراک اوباما رييس جمهوري آمريکا هم به تازگي با سرمايه گذاري صد ميليون دلاري در پروژه طراحي مغز انسان موافقت کرده است.

ابزارهاي پيشرفته تر، قاعدتا نتايج پيشرفته تري در بر خواهند داشت و به دانشمندان در شناسايي بيشتر ژنها و ملکولهاي مغز کمک خواهند کرد.

منبع: دانش و فن یورنیوز فارسی

 تداعی در وبلاگ خود نوشت:

روز+مرگی

سالهاست که زن  و مرد درگیر نبردند، حالا چه در ظاهر و چه در باطن...

حکایتش مال دیروز و امروز نیست، حکایت سالهاست. ...

ببینیم برای هر کدام از ما چه اتفاقی می افتد:

پسرها از ابتدا یاد میگیرند خودشان باشند، جامعه به آنها یاد می دهد که تجربه کنند، محکم باشند، خودشان را همه جانبه بپذیرند ، دخترکان اما حساس بار می آیند، اجازه دارند گریه کنند، از همان ابتدا میل به مادر شدن با عروسک های رنگ و وارنگ بعنوان هدف غایی در ذهنشان حک میشود، یاد میگیرند مطلوب باشند، یاد میگیرند مورد خوشایند قرار بگیرند. اما تجربه.....

راه برای کسب تجربه برایشان آسان نیست،جامعه به آنها نگاه یک فرد آزاد را ندارد، یاد میگیرند وجودشان را در وجود دیگری که آنهم باید مرد باشد پیدا کنند، خواهر فلانی، همسر فلانی، دختر فلانی، یاد نمیگیرند شخصیت مستقلی باشند، لباسهایشان ظرافت بیش از اندازه ای دارد. گاهی مجبورند با کفش های پاشنه بلندو پیراهن های سنگین پا به مجالس بگذارند، راحتی پوشاک را تجربه نمی کنند. بیشتر وقتشان را در خانه سپری می کنند، بزرگتر که می شوند سن ازدواج، بدون هیچ تجربه معقولانه پیشین، بدون اجازه به روشن شدن سوالات ذهنی حتی، قدرت انتخاب و تصمیمی گیری صحیح را از هر دو جنس میگیرد. بدون آگاهی از اساسی ترین ویژگی های طرف مقابل دو طرف تن به ازدواج می دهند. زن در خانه می ماند، تمامی مسئولتش در 4 دیواری خانه خلاصه می شود گیج و گنگ. عدم ارتباط صحیح با دنیای خارج افق فکری او را کم میکند، یکنواخی روز ها او را بهانه گیر میکند. یاد گرفته هستی اش را در همسرش ببیند. پس با تمام وجود برای حفظ او تلاش میکند. اما مرد مثل زن نیست. او به گونه ای دیگر تربیت شده، یاد گرفته آزاد باشد، محدودیت ها و وسواس های بیش از حد او را می آزارد، وسواس ها، شک ها ...

از طرف دیگر مرد یاد گرفته سلطان باشد، حرف اول و آخر خانه یعنی حرف مرد، ناموسش برایش حکم مهمترین اموالش را دارد. از طرفی نمی خواهد چشم بیگانه ای به او بیافتد و از این رو زن را از حضور فعال در جامعه منع میکند و از سوی دیگر ناله اش از کم بودن وسعت دید و تفکر همسرش تا آسمان بلند است.

کمی که می گذرد پای بچه ای به میان می آید، حالا زن مادر شده، بزرگ ترین موهبتی که انتظارش را داشته. می خواهد با تمام وجود از این افتخار مراقبت کند، پدر اما تحمل این شرایط را ندارد. او یاد گرفته مالک باشد، حالا اما مادر عروسکی دارد که با آن به همه فخر بفروشد و خصوصا به مرد بگوید توانایی کاری را دارد که او از انجام آن بر نمی اید. آرام آرام وابسته کودک می شود، این وابستگی دو جانبه است، توجه مادر به کودک خشم پدر را بیشتر میکند، از طرفی استقلال کودک را هم می گیرد. به مرور که می گذرد همه چیز بیشتر یکنواخت می شود. واژه هایی همیشه تکرار می گردد، تو نمی فهمی... زن ها کلا نمی فهمند، زن ها موجودات عاطفی هستند، مردها بی رحمند، مردها خیانت کارند و... ( با فرض نبود تفاوت در برآورده کردن نیاز ج.ن.س.ی).  گاهی عدم وجود ارتباط عاطفی، و آشنایی با روش های مناسب ج.ن.س.ی یکی از حساس ترین لحظات زندگی مشترک را به تلخی رقم می زند، از این رو رفته رفته زن دچار سر خوردگی می شود و مرد دچار عصبیت.

کودک که بزرگ می شود آغاز بروز سر خوردگی زن است، حالا دیگر فرزند به او احتیاجی ندارد، مادر گمان می کند بی مصرف شده، با توجه به اینکه تمامی عمرش را صرف کودک کرده به همه چیز او حسادت می ورزد، دعوای مادر ها و عروس ها از همین حسادت شکل میگیرد.

حال زمان زیادی از زندگی هر دو گذشته اما هیچکدام لذتی نبرده اند. پدر خود را اسیر قید و بند زناشویی می بیند و زن خود را تمام شده و از دست رفته...

تعصب، حس مالکیت، احساسی بودن زن و خیلی و خیلی دیگه از این ویژگی ها در نتیجه خواست جامعه بوجود اومدن و ریشه غریزی و طبیعی ندارن...اینو یادمون باشه.

منبع:http://zire-saghfe-donya.blogfa.com/

بازگشت تریاک به مراسم‌ عروسی!/ هشدار را جدی بگیریم

فرماندار شهرستان همدان از بازگشت مواد مخدر مانند تریاک به عروسی‌ها گلایه کرد و گفت: این مسئله یک هشدار است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/288799

زورگیری از زنان داخل آسانسور

شاکی گفت: هنگام زدن دکمه آسانسور یک پسر حدود 25 ساله با لباس قرمز و قد متوسط اقدام به بازکردن در آسانسور کرد که ابتدا قصد داشتم تا از داخل آسانسور خارج شوم اما زمانی که این جوان مدعی شد که در طبقه سوم پیاده می‌شود، اطمینان پیدا کردم که از اهالی مجتمع است و به همین علت داخل آسانسور ماندم اما به محض حرکت آسانسور ناگهان این جوان به سمتم حمله‌ور شد و با ضرب و شتم اقدام به پاره‌کردن گردنبند از گردنم کرد و پس از سرقت به سرعت در طبقه پارکینگ از آسانسور خارج و متواری شد.
زن جوان دیگری گفت:قصد ورود به منزل خود را داشتم که جوان ناشناسی حدود 25 ساله با هیکل درشت و قد متوسط پشت سر من وارد مجتمع و به همراه من سوار آسانسور شد که ناگهان دست خود را به سمت گردنم پرتاب کرد و قصد داشت با تهدید و ضرب و شتم اقدام به سرقت گردنبند کند که در برابرش مقاومت کرده و شروع به داد و فریاد کردم که در طبقه دوم از آسانسور خارج و متواری شد.
منبع:

http://www.asriran.com/fa/news/288750

امحاء 11 تن سوسیس و کالباس تاریخ مصرف گذشته

با اعلام گزارش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی قم مبنی بر کشف و ضبط 11 تن سوسیس و کالباس تاریخ مصرف گذشته و غیر بهداشتی در انبار یک شرکت تولیدی مواد غذایی، پرونده‌ای در این مورد تشکیل و جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان ارسال شد.

پس از بررسی پرونده در شعبه تعزیرات حکومتی استان، تخلف محرز تشخیص داده شد و مطابق قانون، کلیه محصولات کشف شده معدوم شدند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288771

کارگران کیان تایر مقابل در ورودی کارخانه تجمع کردند

صبح امروز بیش از ۷۰۰ کارگر کارخانه کیان تایر در اعتراض به متوقف شدن تولید وعدم دریافت مطالبات معوقه خود در مقابل در ورودی کارخانه واقع در شهرک چهار دانگه تجمع کردند.

کارخانه کیان تایر نزدبک به هزار و صد کارگر دارد، از چهار سال گذشته به سبب افزایش مشکلات و بدهی‌ها مالک کارخانه، اختیارات این واحد تولیدی به هیات حمایت از صنایع محول شد وبعد آن مشکلات کارخانه وکارگران تا حدی کاهش یافت تا اینکه از تاریخ ۲۵ تیر ماه دوباره مالک خصوصی به کارخانه بازگشته است.

با خصوصی سازی مجدد کارخانه کیان تایر، کارگران این واحد تولیدی دوباره دچار مشکلات زیادی شده‌اند، کارگران با بازگشت مالک مخالفتی ندارند اما مالک کارخانه در همین مدت کوتاه به تعهدات خود عمل نکرده است.

طبق توافقی که میان مالک کارخانه کیان تایر با هیات حمایت از صنایع انجام شده‌است، کارفرما قرار بود حدود۲۰ میلیارد تومان در کارخانه سرمایه گذاری کند و علاوه بر آن همه بدهی‌های خود را نیز بپردازد.

اما در عمل اینطور نشد و هیچ اتفاقی نیافتاد، چنانچه تاکنون حداکثر پولی که توسط وی در کارخانه سرمایه گذاری شده‌ حدود ۴۵۰ میلیون تومان است.

این کارفرما حدود پنج میلیارد تومان بدهی بابت سپرده گذاری کارگران در صندوق قرض الحسنه و شش میلیارد تومان هم بابت سنوات بازنشستگان باید پرداخت کند.

این کارفرما در گذشته حدود ۲۲ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی وحدود سه میلیارد تومان به وزارت نیرو بدهکار بود.

با بازگشت مجددا مالک این واحد تولیدی نه تنها دفترچه بیمه کارگران دیگر توسط سازمان تامین اجتماعی تمدید نمی‌شود، بلکه از ۱۰ روز پیش نیز برق کارخانه به دستور وزارت نیرو قطع شده است.

منبع: http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93805

مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر آتش سوزی

صبح امروز یک کارگر ساختمانی بر اثر آتش سوزی محل استراحت خود، جان خود را از دست داد.

این حادثه در شهرک شهید باقری، انتهای بلوار پارسای غربی، زمانی رخ داد که ۵ کارگرساختمانی در ساعت استراحت خود در یکی از اتاقهای کوچک طبقه همکف، ساختمانی در حال ساخت بودند.

این کارگران ناگهان در میان شعله‌های آتش گرفتار می‌شوند که با حضور گروهای امداد ونجات در‌‌ همان لحظات اولیه ۴ کارگر نجات پیدا می کنند اما فرد پنجم که کارگری ۲۰ ساله و از تباع افغان است بر اثر شدت حرارت وسوختگی جان خود را از دست می‌دهد.
علت وقوع این حادثه انتقال حرارت از اجاق گاز روشن به مواد قابل اشتعال در اطراف محل استراحت کارگران اعلام شده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93827

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب